vrijdag 27 mei 2011

Dragkings ... Feriet Tunc Photography


Dragkings ... Feriet Tunc photography

Het is de pendant van de dragqueens: dragkings, vrouwen die zich als mannen kleden. Voor de fun en de verwarring.

Dragqueens zijn doorgaans goed te herkennen aan hun extravagante make-up, pruiken, nepwimpers en glitterjurken met ballonvulling. Dragkings pakken het subtieler aan. Het eigen hoofdhaar wordt na het bezoek aan de kapper bewaard en met lijm vastgeplakt als baard. ‘Als man sta ik langer voor de spiegel dan als vrouw,’ legt dragking Lee uit. 

Het woord ‘drag’ staat oorspronkelijk voor dressed as a girl. Vrouwen werden in eerste instantie dan ook ‘drab’ genoemd: dressed as a boy. De term drag raakte sneller ingeburgerd en nu maken de toevoegingen ‘king’ en ‘queen’ duidelijk om welk type crossdresser het gaat. 

Dragkings zijn geen nieuw verschijnsel, maar worden steeds bekender en populairder onder andere vanwege de workshops ‘dragking worden’ op de gaypride. De kings zijn nu veelgevraagde gasten op feestjes.



‘Is dat een vrouw?’

Fotodocument / Dragkings

De mannen en vrouwen op de catwalk worden door het publiek toegejuicht terwijl confetti neerdwarrelt. De warme avond weerhoudt de deelnemers van de dragking/queen-verkiezing 2011 er niet van zich in lagen kleding te hullen - al dan niet van leer. Een slanke man met een baard van twee dagen draagt een goed gesneden kostuum en heeft een mooie vrouw aan de arm. Het is Jim Boh (33), jurylid en winnaar van de competitie van vorig jaar. Bezoeker Dave schudt zijn hoofd vol ongeloof: 'Is dat een vrouw?' Een vraag die de hele avond zal terugkeren. Jim heet in het dagelijks leven Paulien.

Dressed as a boy

Mannen in vrouwenkleding zijn een bekend verschijnsel in het Amsterdamse nachtleven en daarbuiten. Andersom lijken vrouwen die zich als man verkleden een nieuwigheid. De dragqueens zijn goed te herkennen aan hun extravagante make-up, pruiken, nepwimpers en glitterjurken met ballonvulling. De kings pakken het subtieler aan. Het eigen hoofdhaar wordt na het bezoek aan de kapper bewaard en met lijm vastgeplakt als baard. Strak in pak maken zij een stijlvolle entree en zorgen zo voor verwarring bij het publiek.

Het woord 'drag' staat oorspronkelijk voor dressed as a girl. Vrouwen werden in eerste instantie dan ook 'drab' genoemd: dressed as a boy. De term drag raakte sneller ingeburgerd en nu maken de toevoegingen 'king' en 'queen' duidelijk om welk type crossdresser het gaat.

Verkleedpartijen van en naar het andere geslacht zijn niet nieuw. Dragking Hanneke (50): 'Mijn moeder is ook een dragking geweest tot aan haar zeventigste, maar in haar tijd noemde je dat nog niet zo. Het verkleden was een spel binnen de theaterwereld en ook gewoon voor hetero's.'

Tegenwoordig zijn dragkings voornamelijk binnen de lesbische uitgaanswereld te vinden. Hetero's komen dragkings tegen wanneer ze naar feestjes gaan waar de kings zich op uitnodiging mengen onder het publiek. Of wanneer ze de Gay Pride bezoeken.

De moeder van Hanneke is trots dat haar dochter soms als man gekleed gaat en soms als vrouw. Zij heeft het gevoel dat een traditie is voortgezet. Ook de moeder van Paulien is trots. Op haar persoonlijke blog plaatste zij een foto van Jim onder de titel: 'My girl!' Voor Paulien is het verkleden verbonden aan het uitgaansleven: 'Ik voel me geen man, ik doe dit echt voor de fun.' Het karakter Jim is met 1.138 Facebookvrienden binnen een paar maanden bijzonder populair geworden. 'Misschien een beetje kort door de bocht, maar ik zie er gewoon goed uit als gast,' verklaart Paulien het succes van Jim.

Overzichtelijk

De dragkings op het feestje noemen de fun en het entertainen van anderen als de belangrijkste reden om zich te verkleden. Toch is er ook een serieuze kant aan het verhaal, want er zijn wel degelijk dragkings die zich man voelen en de rolwisseling als uitlaatklep gebruiken. Paulien vindt het belangrijk dat mensen zich bewust worden van gender issues als ze naar haar als man kijken. 'Voor sommige mensen is het elke keer weer moeilijk als ze op een officieel formulier moeten kiezen tussen het vakje man of vrouw,' vertelt de dragking. 'Dat steekt mij.'

Dit gevoel is herkenbaar voor Adinda (46). Zij is geboren als man, maar gaat nu al twintig jaar zeer gelukkig officieel als vrouw door het leven. Daarnaast transformeert Adinda soms in Johnny. 'Deze maatschappij is ingedeeld in hokjes: man of vrouw, jong of oud, dik of dun,' zegt Adinda, 'dat is lekker overzichtelijk.'

Lee Machetti (28) komt de catwalk op in de oranje outfit van een Amerikaanse gedetineerde. Hij kijkt stoer naar de fotografen en bespeelt het voornamelijk vrouwelijke publiek. Spierballen rollen. 'Ik vind het gaaf om met gender te spelen en mijn mannelijke kant te laten zien.' De mannelijke uitdossing is alleen voor 's avonds, want de make-up kost veel te veel tijd voor alledag. 'Als man sta ik langer voor de spiegel dan als vrouw,' lacht Lee. Ook Adinda noemt het laten zien van haar mannelijke kant een belangrijk onderdeel van haar dragking-act. 'Toen ik op mijn zesentwintigste een vrouw werd, moest ik me anders leren gedragen. Mijn moeder stelde zich opeens beschermend op, waarschuwde me om niet meer recht in het gezicht van mannen kijken. Anders denken ze dat je iets van ze wilt en dat kan nare gevolgen hebben. Als Johnny kan ik ongegeneerd flirten met vrouwen. Ik ben ook getrouwd met een vrouw.'

Toen Adinda eind jaren tachtig voor het eerst van de dragking-competitie hoorde, lag een podiumplaats voor de hand met haar zesentwintig jaar ervaring als man. 'Ze namen me daar niet serieus, want ik zag er te vrouwelijk uit.' Als Johnny ging ze de uitdaging aan en inmiddels is Adinda een gender bender die speelt met de eigen identiteit. 'Soms ben ik Johnny de dragqueen, draag ik een paar extra borsten en overdadige make-up. Een dubbeldrag zorgt ervoor dat mensen twee, drie keer moeten kijken. Of je een man bent of vrouw, het zou niet moeten uitmaken.' Bezoeker Dave maakt het in elk geval niets uit. Snel gaat hij nog even op de foto met zijn nieuwe helden Jim en Lee.

Beeldbewerking: Eclipse Creative Retouching
Styling: Lotte Gijselhart








Geen opmerkingen: